Hoe is het om een paar dagen mee te leven in een leefgemeenschap? Tineke liep stage op de Hooge Berkt en ontdekte hoe aandacht, gastvrijheid en schoonheid zichtbaar worden in de kleine dingen van alledag.
Hoe begon jouw avontuur bij de Hooge Berkt?
Na een busrit door idyllisch Brabant kwam ik op een vrijdagmiddag aan bij de Hooge Berkt. Zowel mijn “stagebegeleider” als ikzelf waren een beetje onwennig rondom het stagelopen: wat doe je dan eigenlijk?
Judie ontving mij zeer hartelijk en open. Ik logeerde bij mensen thuis en mocht overal aan meedoen.
Hoe zag je stage eruit?
Vrijdagavond was er na het eten en de avondviering een oefenmoment voor de liederen van de komende week. Daarna zaten we gezellig samen in de huiskamer.
Op zaterdag werd er een ochtend gewerkt in de tuin, waarbij ik mee heb geholpen. Daarnaast was er een leesgroep waarin de bijbellezing van zondag werd besproken; ik werd direct uitgenodigd om aan te schuiven.
’s Middags hielp ik mee in de keuken bij de voorbereiding van de avondmaaltijd. Dat bleek een mooie manier om met bewoners in gesprek te raken. Ook was het bijzonder om eens te koken in zo’n grote keuken, waar alles tot in de puntjes georganiseerd was.
Wat neem je mee uit deze ervaring?
Dat is mij ook echt bijgebleven van de Hooge Berkt: zeer verzorgd in de ruimtes, verzorging en aandacht. Ik voelde mij zeer welkom, de gesprekken waren heel open.
Het belang van een goede verzorging van de vieringen, de gasten, als ook de fysieke ruimtes en voedsel. Ik denk dat uiterlijke verzorging een spiegel is van innerlijke zorg. Alles werd ook met liefde gedaan. En als gast voelde ik mij zeer welkom. Schoonheid mag ook een plek hebben in je leefgemeenschap!